- Murid – kurang minat belajar
- Persekitaran – suasana BD tidak menarik dan kurang kondusif
- Guru menunjukkkan muka masam, marah, serius – menakutkan murid
- Guru sentiasa menegur dan mengkritik murid-murid walaupun kesilapan yang kecil – murid akan mendiamkan diri
- Amalkan kepimpinan autokratik – jejaskan komunikasi dua hala
- Guru mengejek murid dengan nama seperti: ‘sibodoh’, ‘sibotak’ – murid akan berdiam diri dan duduk jauh dari guru
- Guru suka memberi amaran/hukum murid sesuka hati – bentuk hubungan tak mesra
- Suara guru kurang jelas/kurang lantang – murid tidak dengar
- Bahasa yang digunakan tidak difahami oleh murid
- Gaya guru mengajar tidak sesuai – sentiasa duduk ketika mengajar
- Guru mengajar dengan percakapan yang cepat – murid tak dapat ikuti
- Pendekatan dan strategi mengajar kurang sesuai – hanya berpusatkan pada guru dan gunakan teknik syarahan – tidak galakkan komuniksi 2 hala
Friday, March 29, 2013
PUNCA MASALAH KOMUNIKASI DALAM BILIK DARJAH
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment