APAKAH CIRI-CIRI STRATEGI
PEMUSATAN BAHAN PELAJARAN?
· Bahan
pelajaran memainkan peranan penting.Pergantungan kepada bahan untuk mencapai
objektif pengajaran.
· Komunikasi/interaksi berlaku antara guru/bahan atau
murid/bahan pembelajaran
· Kecekapan/kemahiran penggunaan bahan
pengajaran-pembelajaran diutamakan
· Penekanan
kepada jasmani, rohani, dan kognitif. Murid dilatih dalam kemahiran, kefahaman
dan berdikari.
· Pengajaran
bermakna, menarik dan berkesan.
· Peluang
interaksi antara muid banyak. Sifat social yang positif dapat dipupuk melalui
kaedah kumpulan kecil – ujikaji, projek, perbincangan dsb.
· Pengetahuan
abstrak dapat dijadikan konkrit dengan adanya bahan-bahan
pelajaran
· Kaedah &
Teknik – komputer, bahan cetak, modul, buku teks, buku rujukan, kamus, perakam
pita, carta, peta, geraf, spesimen, slaid, video, televisyen, projektor,
dsb.
No comments:
Post a Comment